Bij WVA maken startende werkzoekenden kennis maken met alle fasen. Zodat de laatste fase, solliciteren, succesvol kan worden afgesloten.
Aan de hand van gesprekken moet worden bepaald in welke fase de werkzoekende zit en welke fases hij/zij idealiter moet doorlopen. Daarna moet er een keuze worden gemaakt welke workshops of informatiebijeenkomsten het best aansluiten bij de werkzoekende. Dit proces noemen we het sollicitatieprofiel.
Het volgen van workshops of informatiebijeenkomsten zonder een duidelijk sollicitatieprofiel van de werkzoekende, raden we af. Indien nodig verwijzen we werkzoekenden door als dat uit het sollicitatieprofiel komt. Alles gaat voor jouw succes.
a. de dreiging van ontslag
b. het feitelijke ontslag
c. de ontslagverwerking, de periode na het ontslag
Tijdens deze 3 perioden voelen mensen veel spanningen en onzekerheid.
Vaak is er deskundige (juridische) hulp nodig op vele terreinen.
Ook is sociale hulp ofwel een arm om je heen en iemand om mee te praten heel fijn in deze fase.
Dit betekent dat je zoveel mogelijk structuren aanbrengt in je dagelijks nieuwe leven.
In deze fase is het van groot belang dat je zorgen voor nu en voor later, zoveel mogelijk wegneemt. Je maakt als het ware ‘je hoofd leeg’ en maakt je klaar voor een nieuw begin.
Dan ontstaat er rust, waardoor je je voor kunt bereiden op de volgende fase, persoonlijke ontwikkeling.
Je gaat nu denken in mogelijkheden voor nieuw/ander werk. Je kijkt niet alleen kijken naar wat je hebt gedaan (in je oude baan). Je verdiept jezelf in andere kansen en mogelijkheden om je eigen loopbaan in principe verder uit te stippelen. Je weet dan welke nieuwe baan je zoekt en waarom.
In deze fase wordt onder meer gekeken naar kennis en kunde, maar ook naar competenties en vaardigheden. Een logische vervolgstap zou weer terug naar de schoolbanken kunnen zijn om weer iets te leren.
‘Competentie’ gaat verder dan ‘vaardigheid’. Je hebt vaak diverse vaardigheden nodig voor het ontwikkelen van competenties. Sociale vaardigheden als goed kunnen delegeren en aansturen, goed kunnen luisteren, goed kunnen coachen, maar ook conceptuele vaardigheden zoals het analyseren van processen, het maken van een planning heb je bijvoorbeeld nodig voor een leidinggevende competentie.
Deze fase eindigt bij het in dienst treden, je bent dan helemaal klaar voor deze nieuwe uitdaging.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |